Infiintare firma: care sunt pasii necesari

Acest articol descrie pas cu pas procesul de infiintare firma. Ca sa poti functiona legal este necesara infiintarea unei firme. Firma este modul de organizare legala care iti permite sa desfasori activitati economice si sa platesti impozite si contributii catre bugetul de stat si bugetul de asigurari sociale. Practic, este instrumentul pe care un antreprenor il are la indemana in relatia cu partenerii de afaceri si in relatia cu clientii.

Exista mai multe tipuri de firme pentru care se poate opta in functie de tipul de afacere abordat si de modul in care aceasta se desfasoara. Cele mai cunoscute tipuri de firme din Romania sunt:

  • PFA – Persoana fizica autorizata

  • II – Intreprindere individuala

  • IF – Intreprindere familiala

  • SRL – Societate cu raspundere limitata

  • SA – Societate pe actiuni

  • ONG, Asociatii si Fundatii – organizatii non-profit

Cele mai des folosite tipuri de firma sunt SRL si PFA, deoarece ofera cea mai mare flexibilitate. Indiferent ce tip ce firma doresti sa infiintezi, ai doua optiuni :

  1. Apelezi la o firma de consultanta specializata pe aceste operatiuni care te va ajuta in procesul de infiintare si relationare cu statul. Este optiunea cea mai la indemana si sigura, unde ai un consultant dedicat care te va indruma, va completa actele necesare si va prelua actiunile de depunere si ridicare a actelor de la registrul comertului si organele statului. Tot ceea ce trebuie sa faci este sa trimiti copii dupa documentele solicitate, iar apoi sa astepti sa fie eliberate de catre Oficiul National al Registrului Comertului actele noii firme.

  2. Te ocupi singur de procesul de infiintare firma, actele necesare impreuna cu intocmirea si completarea lor. Mai jos vei regasi un ghid despre infiintarea unei firme, pas cu pas.

Deschidere SRL – un ghid pas cu pas despre infiintarea unui SRL

Pentru a te ajuta in infiintarea unui SRL (societate cu raspundere limitata), am pregatit mai jos pasii de urmat si care te vor duce la infiintarea unui SRL cu succes.

SRL este o formă de organizare economică, sau un tip de firma pentru care se poate opta in cazul desfasurarii unei activitati economice. SRL (societate cu raspundere limitata) poate fi definit ca o societate care are la baza deplina incredere a doua sau mai multe persoane, care pun in comun anumite bunuri, pentru a desfasura o activitate comerciala (productie / fabricare, comert, servicii etc.), in vederea realizarii de profit, care urmeaza sa fie impartit intre asociati si care raspund pentru obligatiile societatii in limita aportului lor, adica raspund cu bunurile aduse in firma, nu si cu bunurile personale.

 

1. Acte si documente pentru infiintare firma:

  • copie act de identitate asociat(i)

  • copie act de identitate administrator(i)

  • copie dupa contractul de spatiu (poate fi o locatie proprie, inchiriata sau la sediul unui avocat)

  • actul constitutiv

  • declaratii ale asociatilor si administratorilor

  • specimen de semnatura al administratorului

2. Rezervarea denumirii

Orice firma trebuie sa aiba o denumire, iar denumirea trebuie sa fie inregistrata oficial. Pentru numele firmei este indicat sa alegi 3 denumiri, in ordinea preferintei, si sa fie compuse din 2 sau 3 cuvinte, pentru a evita confuzia. Rezervarea se poate face direct la ghiseu la registrul comertului (se elibereaza pe loc) sau online (prin transmiterea cererii pe email) sau accesand portalul registrului comertului (unde este necesar sa ai un cont creat si o semnatura digitala valabila), pas care trebuie facut inainte de infiintare.

3. Alegerea sediului social

Nu iti poti infiinta o societate fara a avea un sediu social, indiferent cat de mica este firma ta. Locul pe care il alegi ca sediu este locul in care vei primi corespondenta si notificarile de la registrul comertului, institutiile statului sau diversi parteneri.

In cazul in care alegerea ta e un imobil de birouri, nu ai nevoie de acordul vecinilor sau al asociatiei de proprietari, iar in cazul in care alegi ca sediu adresa unui avocat nu ai nevoie de acordul asociatiei de proprietari si al vecinilor. De retinut este faptul ca stabilirea unui sediu social la adresa unui avocat este doar timp de 12 luni.

Daca sediul este stabilit intr-un imobil cu mai multe apartamente (bloc) si desfasori activitati economice la acel sediu, trebuie obtinut acceptul Asociatiei de Proprietari si al vecinilor directi, sus-jos si stanga-dreapta, chiar daca la acel imobil nu este constituita o asociatie.

Dovada detinerii spatiului destinat sediului social al firmei se va face prin actele de proprietate, in cazul in care stabiliti sediul social al firmei intr-o proprietate proprie, un contract de comodat sau inchiriere cu un tert daca va stabiliti sediul social in alta parte decat proprietatea personala, sau un contract cu un cabinet de avocatura daca va stabiliti sediul social la acesta.

 

4. Redactarea actului constitutiv

Poti redacta chiar tu actul constitutiv, ONRC pune la dispozitie mai multe modele pe site.

Acest act este un document care contine toate informatiile despre noua firma: datele de identificare ale asociatilor, forma de organizare a societatii, denumirea societatii, locul unde se afla sediile, obiectul/ obiectele de activitate ( codul Caen), suma capitalului social (200 de lei pentru un SRL), numele administratorului, perioada de timp in care administratorul isi poate exercita functia ( poate sa fie o perioada determinata sau nedeterminata), etc.

Printre cele mai importante informatii din acest act se afla stabilirea CAEN-ului ( Clasificarea activitatilor din economia nationala) si a obiectului de activitate. In primul rand, obiectul de activitate principal trebuie sa fie cel din care se realizează sau sunt prognozate a fi realizate veniturile de bază ale firmei. De aceea, unele firme sunt impozitate diferit in functie de activitatea lor.

Până de curând, valoarea minimă a capitalului social era de 200 RON. Odată cu intrarea in vigoare a Legii 223/2020 la data de 2 Noiembrie 2020, această cerinta a fost eliminata.

Una dintre schimbarile majore aduse de Legea 223/2020 este eliminarea necesitatii depunerii capitalului inainte de a infiinta societatea. Concret, pana la intrarea in vigoare a legii sus-numite, asociatul fondator trebuia sa facă două drumuri la banca pentru infiintarea unei firme – unul inainte de infiintare, exclusiv pentru depunerea capitalului social, si inca unul dupa infiintare, pentru deschiderea unui cont bancar curent pe firma.

Dovada depunerii, respectiv chitanta primita de la banca, era apoi atasata dosarului de infiintare ce urma sa fie depus la Registrul Comertului. Prin eliminarea acestei cerinte, asociatul fondator scapa de un drum din cele două. Acum, vizita la banca este necesara doar după ce firma este infiintata, pentru deschiderea unui cont bancar de firma si depunerea capitalului social in acest cont.

Chiar daca legea nu mai prevede o valoare minimă pentru capitalul social (suma de 1 RON este una simbolica, la fel cum era si cea de 200 de lei), exista situatii in care un capital social de valoare mica poate pune piedici dezvoltarii firmei. In practica, un SRL cu un capital social mic va avea un acces limitat la finantare. Bancile ezita sa acorde credite firmelor cu capitalul social redus deoarece riscul de nerambursare este mult mai ridicat iar solicitantul nu prezinta suficientă credibilitate.

Actul contitutiv se semneaza sub semnatura privata, in cate exemplare doriti, de catre asociatul unic sau asociatii fondatori, pe fiecare pagina a acestuia. Daca se aduce ca aport la capitalul social un imobil, teren sau constructie, actul constitutiv trebuie semnat in forma autentica la notarul public.

5. Completarea declaratiilor pe proprie raspundere

Asociatul unic sau asociatii unei firme trebuie sa indeplineasca anumite conditii pentru a infiinta o firma. In acest sens se vor da declaratii pe propria raspundere, in sensul ca indepliniti conditiile legale de a avea calitatea de asociat sau administrator al firmei, precum si specimenul de semnatura pentru administrator.

In acest moment legislatia permite ca o persoana sa aiba calitatea de asociat unic in mai multe firme.

6. Depunerea dosarului la ONRC

Pasul urmator este depunerea dosarului pentru infiintare a societatii comerciale cu raspundere limitata la Registrul Comertului. Cu toate actele si documentele necesare enumerate mai sus trebuie sa creezi dosarul pe care sa il depui la ONRC, Oficiul registrului comertului de pe langa Tribunalul aferent judetului in care isi stabileste sediul social societatea ta. Dosarul se poate depune fizic, la ghiseu, sau prin transmiterea documentelor prin posta sau online, fiind necesara o semnatura digitala.

Daca dosarul de infiintare firma a fost intocmit bine, de regula in 3 zile, actele firmei vor fi eliberate si vei putea sa iti incepi activitatea.

Actele necesare pe care dosarul de infiintare firma trebuie sa contina sunt:

  1. Cererea de verificare disponibilitate si/sau rezervare denumire firma (original)

  2. Cererea de inregistrare (original)

  3. Anexa 1 privind inregistrarea fiscala

  4. Declaratia-tip pe proprie raspundere semnata de asociati sau de administratori

  5. Actul constitutiv

  6. Documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si, daca este cazul, inscrisul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu secundar

  7. Declaratie conditii administrator/ asociat

  8. Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor

  9. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatii (original) 

  10. Cazier judiciar

  11. Declaratie beneficiar real

  12. Taxa inmatriculare firma 

Chiar daca Oficiul National al Registrului Comertului ti-a eliberat certificatul de inregistrare, certificatul constatator si rezolutiile, activitatea ta nu se incheie aici. Mai sunt o serie de pasi pe care trebuie sa ii urmezi.

  • Trebuie sa faci o stampila a firmei pentru documente oficiale. Chiar dacă stampila nu mai este obligatorie, este bine ca aceasta sa fie prezenta;

  • Creearea un cont curent la una dintre bancile comerciale disponibile;

  • Un sistem/program de facturare. Facturile sunt documentele cu ajutorul carora vei incasa bani, asadar trebuie sa alegi un program prin care sa le emiti repede si sigur;

  • Trebuie sa achizitionezi un registru unic de control. Este necesar cate un registru pentru fiecare sediu al firmei ( atat pentru sediul social, cat si pentru punctele de lucru).

Daca tot acest proces ti se pare unul complicat si ai nevoie de un consultant, noi iti oferim ajutorul in demersul infiintarii firmei. Oferim servicii de infiintare firma online si te ajutam cu toate informatiile de care ai nevoie, astfel incat sa te bucuri de toate avantajele noului tau business.

Programeaza acum o consultatie gratuita

 Contacteaza-ne prin formularul de contact sau la numarul de telefon: 0750 472 202